Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2013-03-11

friterad omelett med nigellafrö & sesamfrö, krispig kål och svamp & gurksallad med ponzu

jag var ute och cyklade en massa idag och var skithungrig när jag kom hem (hade funderat på att köpa med mig hamburgare på vägen men det skulle ta så lång tid i kön och jag hatar kö, så jag gjorde en supersnabb lunch som kanske inte ser så snygg ut men som var himlarns god. obs! det går jättesnabbt vid själva tillagningen av denna rätt, så förbered allting innan - tallrikar ska stå framme, allting ska vara färdighackat, hushållspappret ska stå framme och hålsleven ska vara redo.

friterad omelett med nigellafrö & sesamfrö, krispig kål och svamp & gurksallad med ponzu
ingredienser 1 portion
  • 2 ägg
  • lite savoykål eller grönkål
  • champinjoner
  • gurka
  • 1/2 flaska rapsolja
  • kryddor: svarta och/eller vita sesamfrön, nigellafrön (dock ej nödvändigt), ponzu (eller japansk soya + vitvinsvinäger), eventuellt chiliflakes om du gillar starkt
GÖR SÅ HÄR:
  1. sätt ugnen på snabbuppvärmning S på 200 grader.
  2. svamp & gurksallad: skölj svampen och skär i tunna skivor. ta ca 1 decimeter bit gurka, klyv på längden och skrapa bort det blöta mittenpartiet med en tesked. skär i skivor. lägg svampen och gurkan i en skål och ringla över ponzu eller 2 matskedar soya + 1/2 matsked vitvinsvinäger. blanda och ställ åt sidan.
  3. krispig kål: ta av några blad - skölj och skär bort "nerven" i mitten av bladen. skär bladen i grova bitar och lägg i en skål. ringla över 1 matsked rapsolja och massera in i bladen. ta fram en ugnsplåt och lägg ett bakplåtspapper ovanpå. sprid ut kålen i ett lager (bladen ska inte överlappa varandra). sätt in i ugnen på ca 10 min. kolla då och då. det ska bli svart på kanterna på kålen men ej bränt.
  4. friterad omelett: häll upp ca 5-10 cm rapsolja i en halvstor kastrull eller tjockbottnad wok, sätt på medelhög-hög värme. efter några minuter börjar det "krusa" på ytan. då brukar det vara klart att fritera. knäck två ägg i en mugg och blanda med en gaffel. när oljan är het (obs den ska ej börja ryka - då är det för varmt så dra av kastrullen från värmen och vänta tills det slutat ryka - då kan du ställa den halvt på plattan igen och sätta igång igen) häller du i äggen och står redo med hålsleven. äggen formar massa coola vita bubblor när den friteras så du kommer tycka det ser awesome ut, men ta upp omeletten efter ca 30-60 sekunder. lägg den på hushållspapper så den får rinna av och kom ihåg att dra av kastrullen från den varma plattan när du är klar.
montering: nu ska du bara sätta ihop allt på tallriken - för över omeletten, strössla över lite frön och salt. lägg dit lite svamp & gurksallad och lägg lite krispig grönkål överst. supersnabbt, billigt och roligt när man är trött på vanlig omelett. KLART!

bonustricks! om man är säker på handen kan man hälla i äggen från högre höjd och liksom ringla ner dem i en cirkelform. då blir det typ lite som detta thairecept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar