Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2014-01-07

Honungsrostad tofu med okra, quinoa och aprikos


Det roligaste är väl kanske att laga mat utifrån oförutsedda råvaror. Som när karln skulle handla galangal och kom hem med okra. Hurra tänkte jag och så blev det honungsrostad tofu och okra till kvällsmat. Och jajamän, även här märks anissmaker från färsk fänkål och thaibasilika i botten men de tonas ned med rättens övriga mjuka sötma och bildar ett behagligt Nom. 

Okra: Hittar du inte okra kan du ersätta med squash.

Thaibasilika: Hittas i välsorterade matbutiker eller i asiatiska livsmedelsbutiker. Smakar mer lakrits än vanlig basilika, men hittar du den inte kan du använda körvel och några blad dragon. 

Honung: Äter du inte honung så funkar det fint att strö över lite råsocker istället för honung innan du skjutsar in det i ugnen.

Honungsrostad tofu med okra, quinoa och aprikos
Ingredienser 2 portioner:
  • 3 dl quinoa
  • 1 paket fast tofu
  • 1/2 fänkål
  • ca 1 msk flytande honung
  • en näve okra
  • 1/2 dl torkade aprikoser
  • gräslök
  • rapsolja
  • ca 7 blad thaibasilika
  • salt, cayennepeppar
  • sesamfrön till garnering
GÖR SÅ HÄR:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Koka quinoan enligt instruktioner på förpackningen tillsammans med thaibasilika och strimlade aprikoser (fast jag tycker alltid det tar längre tid än det står på paketet så oroa dig icket om det går långsamt).
  3. Skölj och tärna tofun. Klappa torr. Strimla fänkålen och skär okran på längden. Fräs i rapsolja i en stekpanna tills det fått färg. 
  4. Häll över allt i en ugnsfast form och ringla över honung. Sätt in i mitten av ugnen i 15-20 minuter eller tills quinoan är klar.
  5. Smaka av quinoan med salt och en nypa cayennepeppar.
Servering: Blanda quinoan med tofu och okran och servera i djupa skålar. Strö över hackad gräslök och eventuellt lite sesamfrön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar