Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2014-12-07

Krämig vegosill i två versioner!


Jag hatar att man kallar det VEGOSILL. Sill är en fisk och detta är en växt? Kan vi komma på ett bättre ord tack? Förslag belönas med glada emojis. Jag hatar också även när man använder slapp sönderkokt aubergine som substitut för sillen när man kan använda sojastrimlor som är ack så bra på att suga åt sig god smak. Sojastrimlor brukar finnas på hälsokosthyllan eller vegohyllan i matvarubutiker, annars kan du använda frysta sojabitar (finns i frysdisken bla från ICAs egna märke samt Hälsans Kök). Då får du tina dem innan och pressa ut eventuell vätska innan du använder dem. Följ receptet i övrigt. Störtenkelt.

Dill och pepparrotsill 
Ingredienser 1 burk:
  • Ca 3 dl torkade sojastrimlor
  • Ca 1 dl smetana
  • 1 burk tångkaviar
  • 1 rödlök, finhackad
  • Färsk dill
  • 1 citron
  • Ca 1 msk pepparrot, riven
  • 1 Äpple, skalat och tärnat
Havtornssill med chili och rosmarin
Ingredienser 1 burk:
  • Ca 3 dl sojastrimlor
  • Ca 1 dl smetana
  • 1 dl havtorn
  • Lagritos Machosås eller valfri annan chilisås
  • Ca 2 msk färsk rosmarin, finhackad
  • Ca 1 tsk flytande honung
 GÖR SÅ HÄR:
  1. Koka sojastrimlorna tills de blivit mjuka, ca 10 minuter. Låt rinna av.
  2. Blanda alla ingredienserna i två olika skålar. Smaka av efter tycke och smak. Låt stå och gona sig i kylen ett dygn så tar sig smakerna bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar