Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2015-02-17

Krämig glutenfri spaghetti med bakade betor och ädelost

Dödligt röd middag med naturligt glutenfri bönspaghetti som bas. Kan såklart bytas ut mot annan valfri favoritpasta, nudlar eller varför inte potatisgnocchi eller klimp. Gör gärna en stor sats kräm när du ändå håller på och använd som bas i exempelvis lasagne (varva med bechamelsås för en krämig vitrosa pastarätt som tagen ur nån gullig serie), som pålägg på smörrebröd med skivade päron eller blanda ut med yoghurt och olivolja till en tunnare dressing. Den är även god att dutta över färska fikon och gratinera tillsammans med rostade pinjenötter. Funkar till mycket med andra ord och iom jag inte tillsatt ädelosten förrän i slutskedet kan man variera grunden genom att byta ut den mot getost eller fetaost beroende på vilken du gillar bäst.

Bönspaghetti: Finns i de flesta mataffärer från märken som Risenta och A La Eco. Fråga personalen om du ej hittar det i butiken för oftast hittas det på hälsokosthyllan/allergifria avdelningen men ibland sorteras det in i det ordinarie pastasortimentet eller i någon udda kampanjkorg. Bönpasta finns gjorda på både svarta bönor och gula eller gröna sojabönor. Breda risnudlar är också ett gött naturligt glutenfritt alternativ som du hittar på asiatiska hyllan vid sushigrejerna, fast jag tycker vanlig majs- eller risspaghetti är bäst till just såna här vanligare pastarätter. Det som kallas glutenfri pasta (till skillnad mot "naturligt glutenfritt") är ofta gjord på vetestärkelse och är man även känslig mot det så är ju även det dumt (jag får svullna fingrar och snuva av vetestärkelse, dessutom är jag emot vetets västvärldsdominans rent generellt men det vet ni ju sen innan). Dessutom är det ofta 20% dyrare än de naturligt glutenfria versionerna gjorda på majs, ris eller bönor så men eh. Märker att detta blir ett eget inlägg, stay tuned för fler rants.

En mer Vårig version (nu är det mitten av februari): Du kan även skippa betorna helt och bara använda gröna ärtor till krämen (öka då såklart mängden). Blir helt sjukt gott. Speciellt som sås på tortellini och broccoli eller nedblandad i svarvade zucchininudlar toppad med riven parmesan, eller varför inte som vikarie till pesto till grillat eller rotsaker i ugn eller en bit lamm. Jaja du hajjar, gott liksom jadajada.

Vegan: Det är gott att vända ned Oatly ifraiche med riven pepparrot i rödbetskräm istället för ost. Astrid & Aporna har annars smältbara ostliknande Cheezly i smaken Ädelost som finns på Ica, Hemköp, Konsum etc, men jag är på tok för skeptisk för att tipsa om dem iom att jag inte testat den själv. Dock gillar jag Cheezly paprikachili men i helt andra sammanhang (vegan grilled cheese med picklad jalapeno recept kommer snart).

Spaghetti, betor, ärtor, ädelost
Ingredienser 2 portioner:
  • Tvä nävar rödbetor, ca 6 stycken
  • 1 gul lök
  • En bit grönmögelost, ca 1/2 -1 dl smulad
  • 1 dl gröna ärtor
  • 1/2 dl solrosfrön
  • Bönspaghetti eller valfri annan pasta eller nudlar
  • Kallpressad rapsolja
  • 1/2 msk balsamicovinäger
  • Salt, nymald svartpeppar
GÖR SÅ HÄR:
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Skölj rödbetorna om det behövs och lägg i en ugnsform. Klyfta dem om de är stora. Strö över en nypa salt och 1 msk olja och blanda. Skär löken i ett kryss från toppen utan att det går igenom (så den fortfarande håller ihop i botten) och sätt i ugnsformen. Kör in i mitten av ugnen tills betorna är mjuka och skrynkliga ca 40 minuter.
  3. Värm upp vatten till spaghettin med 1 msk salt. Sätt på lock tills du är redo att koka spaghettin.
  4. Ta fram ärtorna så de tinar.
  5. Skär bort ändarna på de bakade betorna och ta bort skalet på rödlöken. Lägg lök, betor och ärtor i en bunke och mixa slätt med stavmixer. Smaka av med salt, balsamico och tillsätt en skvätt olja innan du slutmixar så blir det en lenare kräm.
  6. Koka spaghettin efter anvisning på paketet. Häll av pastavattnet och blanda med betsåsen.
  7. Rosta solrosfröna i en het torr stekpanna tills de blivit gyllene. Salta lätt.
Servering: Häll upp i djupa tallrikar, smula över ädelost och strö över krispiga solrosfrön. Toppa eventuellt med lite ärtskott. ÄT OCH GE KÄRLEK TILL BETOR OCH OST OCH TESSAN.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar