Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2015-05-15

The Garden Burger eller Trädgårdsbiff med broccoli, gorgonzola, svamp och persilja

Garden burger eller Trädgårdsbiff! Egentligen inte ett så noga recept iom att jag bara mixade ihop de rester jag hade hemma till en färs som jag sen formade burgare av. Måtten kan du leka med - så länge konsistensen blir rätt (dvs som en vanlig färs som går att forma) så är du hemma! Kom ihåg att som vanligt smaka av så du inte sitter där med smaklös skit i slutet, yää BURGER TIME!

BBQ: Ska du grilla den så sejfa och lägg den på en bit folie. Vad anbelangar tillbehör så se det lite som en ostbricka eller en brocciligratäng med gorgonzola - vad skulle du äta till det?

Glutenfritt/Som biff: Om du äter den med extra sallad och tillbehör blir det både glutenfritt och som en vegobiffrätt istället. Annars kan du alltid snurra in burgaren i nårga stora salladsblad och äta istället för mer bröd. Gör som du vill!

The Garden Burger 
Ingredienser ca 5 mindre burgare:
  • 1 tetra kikärtor ca 4 dl kokta
  • 1 portobellosvamp eller ca 3 champinjoner
  • En ca 10 cm lång bit purjo
  • 2 broccolistammar (spara huvudet på broccolin och gör någon wok, soppa eller rosta i ugn, vad vet jag jag gillar stammarna bättre rent generellt för de beter sig mer som en rotfrukt)
  • 1 ägg
  • Ca 1 1/2 dl smulad gorgonzola eller 1 ädelost
  • Stammen av ett knippe persilja ca 1 dl hackad (spara persiljebladen till sidosallad eller garnityr)
  • Ströbröd eller panko eller glutenfritt grovt majsmjöl eller polenta
  • Salt, nymald svartpeppar
Paprikadressing
  • Ca 1 dl keso
  • 1 röd paprika
  • 1 vitlöksklyfta
  • Ca 1 msk olivolja
  • Salt
Tillbehör: Surdegsbröd, isbergssallat eller huvudsallat, extra svamp, extra purjo, sallad på päron, valnötter, persilja och grönsallat. Picklad rödlök och majo är också gott till!

Gör så här:
  1. Lägg alla ingredienser (utom de till paprikadressingen) i en  mixer eller blender och pulsblanda så det blir en färs. Det ska inte bli helt finfördelat för då blir det svårt för burgarna att hålla ihop sen - plus att du vill ha burgare med lite bitig konsistens, inte burgare som är genommjuka som en fjantig paté. Har du bara en stavmixer hemma så mixa det grovt med andra ord. Smaka av färsen med salt och nymald peppar. När du är nöjd med smak och konsistens sätter du in bunken med färsen i kylen i ca 30 minuter vilket både hjälper smak och konsistens att bindas bättre!
  2. Sätt ugnen på 250 grader och häll ut ströbröd på en tallrik.
  3. Forma färsen till 3 cm tjocka burgare (de blir godare och håller bättre om de är tjocka), och vänd dem i ströbrödet, lägg dem sedan på en bakplåtspappersklädd plåt.
  4. Stek burgarna i en stekpanna med en skvätt olivolja tills de blivit gyllene på varje sida. Lägg tillbaks dem på plåten och skjutsa in i ugnen i ca 10 minuter eller tills de blivit frasiga och goda.
  5. Dressing: Mixa alla ingredienser till paprikadressingen till en slät sås. Smaka av med salt, eventuellt mer vitlök och lite olivolja.
Servering: Grilla eller rosta valfritt bröd, dutta på dressing, lägg dit några salladsblad, en burgare, stekt svamp, mer dressing och purjo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar