Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2015-12-06

Rostat bovete med svamp, krasse och olivolja (veg, vegan, laktosfri)

Ovan som vegansk topping på rostat bröd, och nedan som glutenfri mellanrätt med smulat ägg och massa nymald svartpeppar.


Jag hatade bovete tills jag åt det på B.A.R Malmö i form av krispiga små enheter som 
smakade rostad nöt. Alltså gick jag på en sekund från hat till kärlek och gick genast och köpte rostat bovete. Grejen som gjorde att jag inte gillat bovete innan var för att det lätt får en grötliknande konsistens när man kokar det och ni som följer min blogg vet att jag hatar gröt. Men det finns naturligtvis andra sätt att tillaga det så man slipper grötkonsistensen - tricket är att blötlägga bovete i minst 1 timme (upp till 8 timmar om du gör det under natten eller medan du är på jobbet), så blir det perfekt al dente. Skölj sedan av bovetet och du kan antingen äta det som det är tillsammans med salt, peppar, örter eller någon annan god smaksättare alternativt frysa in det för framtida bruk eller fräsa det i olivolja eller smör som jag gör nedan så det blir krispigt och poppigt. 

Fagopyrin: Ett ämne som finns i bovete som kan irritera ögats slemhinna, men försvinner om du sköljer bovetet först i hett och sedan kallt vatten.

Näring: Bovete är skitcoolt pga förutom att det är enkelt att tillaga och smakar rostade mininötter så innehåller bovete alla aminosyror och dessutom magnesium, zink, fosfor och järn. Bovetet är en naturligt glutenfri ört och släkt med rabarber och ängssyra. Hur coolt är inte det!

Vardagstips: När jag tillagar baljväxter, råris eller gryner brukar jag alltid göra fyrdubbel sats och förvara i kylen. På så sätt är det en enkel match att fixa ihop en lunchlåda eller middag - bara fräs på lite grönsaker/svamp/vegokött/ägg/vad du nu har hemma och boom, maten är klar.

I butiken: Både bovete och hirs kan vara lite klurigt att hitta i matbutiken vilket är udda i och med att de fanns i överflöd för typ 15 år sen som de enda naturligt glutenfria grynerna. Sen kom quinoan och sopade bort all konkurrens så det är väl därför de först nu börjar göra en comeback igen efter att alla tröttnat på quinoa. Helt bovete hittar du bla från Garant, GoGreen, Saltå Kvarn, Kung Markatta och Risenta. Min favorit är rostat helt bovete från märket Sevan som jag hittade på Ica Malmborgs. Har de inte helt bovete i din välsorterade matbutik kan du beställa det på Rawfoodshop.se eller mathem.se 

Ägg: I den nedre versionen åt jag det med ett krossat löskokt ägg som blivit över från gårdagens frukost. Bara skala och mosa ägget mellan fingrarna över tallriken så har du på ett ögonblick både haft geggskoj och förvandlat rätten till något nytt. Men då blir det såklart inte vegan.

Rostat bovete med svamp, soya och olivolja
Ingredienser 2 portioner:
  • Ca 4 dl helt bovete
  • Två nävar svamp, tex champinjoner, kejsarhatt, ostronskivling, portobello
  • 1 msk vitvinsvinäger eller äpplecidervinäger
  • 1 tsk soyasås
  • Olivolja
  • Vitpeppar och nymald svartpeppar
  • Topping: 1/4 ask krasse eller finhackad kapris, oxalis eller rucolablad. Du kan även använda picklad rödlök eller cornichons. 
  • Tillbehör: Rostat bröd, löskokt ägg eller stekt blomkål eller kokt mandelpotatis för matigare måltid.
Gör så här:
  1. Skölj bovete i hett vatten och sedan kallt vatten. Lägg i en bunke, fyll på med vatten och låt stå i minst 60 minuter.
  2. Skölj bovetet igen och skär svampen i munsstora bitar. Hetta upp en stor stekpanna eller gryta och fräs svampen i olivoljapå medelhög värme tills gyllene. Ta upp och lägg på ett fat. 
  3. Häll ned bovetet i pannan och fräs tills det blivit krispigt och börjar "poppa" lite. Tillsätt svamp, soya, vinäger och rör om tills vätskan reducerat och allt ser skitgott ut. Smaka av med vitpeppar och nymald svartpeppar.
Servering: Ät som det är med valfri topping eller på ett rostat surdegsbröd med eller utan löskokt ägg. Ringla över lite god olivolja innan du hugger in.

4 kommentarer:

  1. Detta låter perfekt! Läser dina matinlägg i detalj, ger massa bra inspiration, men är kass på att kommentera. Tack för att du skriver och god jul! Lisa

    SvaraRadera
  2. Tack vad kul! Åh vad kass jag är på att läsa kommentarer kände jag nu, men blev glad! Kram och Glad Påsk!

    SvaraRadera
  3. Tack vad kul! Åh vad kass jag är på att läsa kommentarer kände jag nu, men blev glad! Kram och Glad Påsk!

    SvaraRadera
  4. Ska testa detta bovetet verkar bra!

    SvaraRadera