Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-01-27

Bönpastej med kolnad grönkål och rostade frön (vegan, glutenfri)



Det här var så gott och framförallt enkelt att min hjärna studsade upp av hänfördhet och jag växte en halv millimeter på kuppen. 

Bönsort: Det funkar lika bra med vita bönor om du inte har sojabönor. Naturligtvis går andra bönor också bra, men det är ju lite fint att man kan se den gröna kålen i den ljusa pastejen.

Näringsjästflingor: En 70-tals grej jag hade glömt bort men som jag vet är poppis hos framförallt amerikanska veganer då näringsjäst smakar nötig umamiost på ett naturligt sätt. Näringsjäst är torkad inaktiv jäst (man kan alltså inte baka på den) som är jätterik på B-vitaminer och det som skiljer märket Bjäst från övriga näringsjäster är att Bjäst inte innehåller B12. Det brukar finnas på hälsokosthyllan i matbutiker annars kan du beställa från Goodstore.se där det kostar från 54 kr.

Frömjöl för slackerhusmödrar: Ni vet de där påsarna med färdiga bakmixar för fröknäcke som finns från olika märken i matbutikerna? Testa en sån. Det är mer praktiskt än att köpa varje frösort för sig och då har du både en god naturlig frömix samt möjlighet att göra ett enkelt fröknäcke när andan faller på. Denna är min favorit. Jag brukar göra några plåtar och hälla de misslyckade bitarna (jag brukar kavla dem för tunt så de bryts sönder) i en separat burk för att använda som rostat fröströssel som topping på sallad, varmrätter, frukostyoghurten eller som här - mixat till rostat frömjöl. Det är med andra ord skitpraktiskt att misslyckas då och då.

Superballs: Istället för pastej kan du rulla smeten till bollar och antingen äta dem som snacks, eller lägga dem på en bakplåtspappersklädd plåt och värma ca 10 min i ugnen på 200 grader (eller bara köra i mikron, seriöst). Vill du ha dem panerade kan du rulla bollarna i nötsmul eller hampa- eller chiafrön. 

Bönpastej med grönkål och rostade frön
Ingredienser 1 sats:
  • 2 1/2 dl sojabönor
  • 3 dl grovhackad grönkål, svartkål eller savoykål
  • 1 dl blandade frön
  • 1 tsk kummin
  • 1 tsk agavesirap eller annan sirap
  • 2 msk näringsjästflingor
  • Ca 1 tsk hackat citronskal
  • Kallpressad rapsolja
  • Flingsalt
Du behöver också: Matberedare. Jag använder miniberedaren/minihackaren till min stavmixer kanske tre gånger om dagen till att göra allt från vegfärs till pesto, örtsalt och pastejer. Bästa köpet någonsin. De finns till en billig peng på bla Netonnet, men gå inte efter märken utan kolla vilken som har hög W till bäst pris, tex denna.


Gör så här: 
  1. Rosta frön och kummin i en torr panna tills det börjar "poppa" och ställ åt sidan. Häll sen i en skvätt kallpressad rapsolja i pannan och fräs kålen tills den fått lite svarta kolnade prickar. Salta lätt och ringla över sirapen. Blanda. 
  2. Häll ned kålen i en matberedare. Tillsätt frön, näringsjäst, citronskal, 1 msk kallpressad rapsolja och sojabönor till matberedaren. Mixa kort så du får en grov färs. Smaka av med smulat flingsalt och eventuellt mer kallpressad rapsolja.
Servering: Nu är den klar som pastej. Ät på macka, som dipp eller kräm till rostade rotfrukter eller lite vad du har hemma. Se ovan vid noteringen Superballs hur du kan gå vidare med smeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar