Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-01-06

Krämig blomkålsgratäng (vegan, lchf)

Jag åt en svingod potatisgratäng på nyår, så jag gick hem och gjorde en med blomkål, jordärtsskockor, broccoli och havregrädde dagen efter. God enkel bonnamat som dessutom är vegan och sockerfri. Bra mat förklädd till dekadent comfort food - med andra ord min favoritmat.

Non-Vegan: Här rev jag över mjölkfri parmesan (haussade Prosociano från Violife), samt strödde över krasse, örter och oxalis, men välj vad du har hemma. Kanske vanlig parmesan, västerbotten, vesterhavsost, gruyère, pecorino eller någon annan lagrad favorit och rostade frön och späd kål? Att blanda ned 3 dl riven gräddost i grädden är också en hit om du käkar komjölk. Viltkött, anka, bjärekyckling eller ekosidfläsk funkar också finfint som tillbehör. 

Broccoli: Jag hittade skandinaviskt odlad på marknaden, men nu borde säsongen vara slut (vanligtvis ca maj-nov/dec), så ersätt gärna med mer blomkål och jordärtsskockor eller varför inte ploppa ned lite brysselkål eller grönkål? Ett ta-vad-man-haver-recept med andra ord. Ska jag vara ärlig hade jag inte ens jordärtsskockor i denna ovan utan använde endast en skockfond som jag sparat från dagen innan när jag långkokade jordärtsskockor i havremjölk och mjölkfritt smör. Det blir liksom som en krämig supergod jordärtskockfond som man kan spara till soppa, eller som i detta fall, gratäng.

Ta tillvara på rester: Ät på rostat surdegsbröd tillsammans med romansallat och senap, eller som gryta till gröna linser, bovete, råris eller pasta. Mixar du det slätt med stavmixer får du en svingod soppa. Slacker-win.

Blomkålsgratäng
Ingredienser 1 stor form:

  • 1 litet blomkålshuvud
  • En näve jordärtsskockor ca 5 st
  • 1 broccoli
  • 4 vitlöksklyftor
  • Matlagningsgrädde, tex Oatly iMat havregrädde
  • Några kvistar färsk timjan och dragon (eller 1 msk torkad av vardera)
  • 2 msk god olivolja eller kallpressad rapsolja
  • Salt, nymald svartpeppar
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Plocka broccoli och blomkål i mindre bitar. Skär broccolistammen i skivor. Skrubba jordärtsskockorna och skiva dem (skala ej). Hacka vitlök.
  3. Lägg allt i en stor bunke, tillsätt grädde och rör om så allt täcks. Strö över 1 tsk salt och kör över ordentligt med nymald peppar. Plocka timjan, hacka dragon och blanda ned det också.
  4. Häll över hela klabbet i en ugnsform, täck med ugnsfolie och kör in i mitten av ugnen i ca 40 minuter. Känn efter med kniv om jordärtsskockan är genommjuk - ta då av folien och låt gå i ca 10 minuter till tills ytan är gyllene.
Servering: Ta ut och riv över ost, ringla över lite olja och toppa med krasse och mer färska örter. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar