Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-01-18

Tvkvällsmiddag med bakade jordärtskockor, broccoli och bearnaise samt viktiga tvtips! (vegan, glutenfri)


Mitt favoritsätt att tillaga (min tidigare hatråvara) broccoli: Skär den på längden till mindre "träd" så den ser lite ut som broccolini, släng runt med olivolja eller kallpressad rapsolja, salt och nymald svartpeppar, hutta in den i ugnen på en plåt tills svart frasighet uppstår här och var. Ta ut och käka med aioli eller som här - med bea. Gör en ordentlig sats när du väl har ugnen igång så har du färdig broccoli att mixa med rostad vitlök, citron och tahin till en god broccolikräm, eller varför inte mixa med havregrädde och puttra ihop till en broccolisoppa som du strör krossade pistagenötter över? Det här är verkligen ett ta-vad-man-haver recept och just nu hade jag just broccoli, jordärtskocka och rödkål hemma. Det går naturligtvis att byta ut mot några andra kålsorter, tex brysselkål eller blomkål, och till exempel rödbetor, pumpa, morot eller sötpotatis istället för jordärtskockor. Bea går däremot ALDRIG att ersätta med något annat.

Veganbea: Gör vegansk beamajo - häll 1 dl sojamjölk, 1 tsk vitvinsvinäger och 1 dl rapsolja i en hög mixerskål. Sätt ned mixerstaven och mixa tills det tjocknat. Tillsätt då mer rapsolja i en stråle tills du har en tjock majonnäsliknande sås. Vill du ha en lösare "såsigare" konsistens så spä bara med sojamjölk och mixa tills du är nöjd. Smaka av med salt och dragon.

Bearnaise: Jag är skogstokig i Blå Bands pulverbea, så det är den jag själv äter hemma (dock får besökande matgäster finbea så jag inte blir mobbad). Orkar du inte slå ihop egen bearnaise kan du alltid knalla ner till favoritkvarterskrogen och be om att få köpa en slatt, alternativt köpa färdig på matbutiken. 

Tvtips: Mina starkaste tips är "The Americans" (varning för besatthet), "The Man in the High Castle" (baserat på boken av geniet Philip K. Dick, vi började se den igår till just denna middag), "Bob´s Burgers" (tecknad familj som gör hamburgare) och fenomenala "Halt and Catch Fire" som handlar om data och it-världen från 80-talet och framåt med svincoola kvinnliga karaktärer och sjukt bra soundtrack (varning för Wozniak & Jobs referenser om du har koll på dem eller sett "Steve Jobs"). Det är nästan jobbigt när jag tänker på den för jag längtar så mycket till nästa säsong. Som plåster på såren kan man dock klicka in på Spotify där varje karaktär och årtal har en egen playlist, sök på "Halt and Catch Fire". Bifogar fanpics på programmeraren Cameron Howe nedan. Och sist men inte minst årets bästa komediserie "Master of None" med Aziz Ansari som är ett vardagspsykologiskt litet mästerverk om relationer, jobb, brist på jobb, föräldrar, säl-gosedjur, kultur, kommunikation, spaghetti, sexism, rasism, jobbiga killar, sköna soffor, att skaffa barn eller inte skaffa barn och allt däremellan. Ni vet "vad ska du bli när du blir stor" fast man visst redan blivit stor men fortfarande försöker räkna ut allt.











Tvmiddag med bea
Ingredienser 2 portioner:
  • Två nävar jordärtskockor, ca 300 gram
  • 1 broccoli
  • 3 vitlöksklyftor
  • Ca 5 dl strimlad eller hackad rödkål
  • 10 cm bit purjolök
  • En näve vegokött, tex sojakött eller något annat du tycker om (vegokött kan uteslutas och ersättas med puylinser, gröna linser, bönor eller stekt/löskokt ägg om du är sugen på det och ej är vegan)
  • Vitvinsvinäger
  • 2 tsk agavesirap eller lönnsirap
  • Kallpressad rapsolja eller god olivolja
  • Salt, nymald svartpeppar eller rosépeppar
  • Bearnaisesås: Se notering ovan
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Skölj och skrubba skockor. Skär dem i mindre bitar eller tjocka skivor. Skär broccolin på längden så de ser ut ungefär såhär Skär purjo i grova skivor och skölj noga. Lägg allt i en ren plastpåse och häll ned 2 msk rapsolja eller olivolja. Släng ned en nypa salt och skaka påsen så det blandas. Häll ut allt på en bakplåtspappersklädd plåt. Dra över några varv nymald peppar.
  3. Lägg de oskalade vitlöksklyftorna i en mugg eller ramakin. Häll på olja så det täcker klyftorna och lägg på aluminiumfolie. Sätt på plåten tillsammans med övrigt.
  4. Sätt in plåten i nedre delen av ugnen i ca 20 minuter eller tills skockorna är genommjuka när du spetsar dem med en kniv och broccolin har svarta fläckar här och där.
  5. Sojakött: Koka 10 minuter i lantbuljong eller saltat vatten. Lägg sedan i het panna tills ytan blivit brynt. Tillsätt då 2 msk raps- eller olivolja, sirap samt salt och stek vidare tills ytan är krispigt gyllene. Gör du annat vegokött eller kokar linser istället så tillaga enligt instruktioner på förpackningen.
  6. Rödkålsallad: Strimla eller hacka rödkål. Lägg i en bunke. Ta ut muggen med vitlöksklyftor ur ugnen och mosa vitlöken tillsammans med några matskedar kallpressad rapsolja eller olivolja. Smaka av med 1 tsk vitvinsvinäger, valfria örter och/eller dijonsenap. Blanda vitlöksdressingen med rödkålen (du kanske inte behöver all dressing på en gång, börja med lite och smaka dig fram).
  7. Gör bearnaisesåsen (se notis ovan).
Servering: Lägg upp allt på stora tallrikar. Toppa med sås och kanske kapris om du gillar det. Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar