Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-02-27

Två rätter i en! Rätt 2: Krispiga refried beans bollar eller Falafel (veg, vegan, glutenfri)

Refried Bean Balls! Färdigfriterade och krispiga på ytan, mjuka och saftiga inuti. Fula som fan dock.

Bönsmeten innan jag rullade den och friterade den i oljan som bubblar på här nere med tre bollar på gång. En smart grej vid fritering är att lägga ned dem i oljan i samma ordning hela tiden så du vet i vilken ordning de blir klara - tex om du lägger ned den första bollen högst upp i kastrullen, den andra till höger och den tredje till vänster så vet du i vilken ordning de ska tas upp. Enkelt att hålla koll på.

Enkel och god bonusrätt att göra om du har refried beans över eller vanliga bönor hemma - bara mosa dem med en gaffel. Jag skrev två sätt att tillaga bollarna på under punkt 4, antingen friterat som jag gjorde ovan eller så kan du panera dem och baka i ugn. Lite nyttigare och lite mindre läskigt om du inte är van vid att fritera. Välj själv! Ät dem sedan som snacks med dipp eller inrullade i sallatsblad med avokado, grillad aubergine och koriander, eller varför inte som köttbullar tillsammans med pasta och tomatsås? 

Vegan: Byt ut fetaost mot näringsjästflingor eller skippa helt, det är bara för att få lite mer nötig ostsmak.

Mått: Måtten är lite räknade på en höft i och med att det är en bonusrätt, så utgå från bönorna du har och addera resten lite i taget tills smeten håller ihop i slutändan.

Hålslev: Finns att köpa lite överallt, även i de flesta matbutiker.

Krispiga refried beans bollar 
Ingredienser:
  • Ca 4 dl Refried Beans, från rätt 1
  • 1/2 gul lök
  • Ca 1 dl smulad fetaost
  • 1 msk torkad oregano
  • 1 dl quinoa eller helt bovete
  • 1 tsk liquid smoke
  • Majsstärkelse (Maizena)
  • Flingsalt
  • Rapsolja
  • Väljer du att baka dem i ugn behövs även: Grov polenta (vid glutenfritt), annars vanligt ströbröd eller panko
Tillbehör
  • Valfri dipp, aioli, guacamole eller majonnäs
Gör så här:
  1. Koka quinoan efter instruktioner på förpackningen men tillsätt liquid smoke i kokvattnet. När det är färdigt häller du quinoan i ett durkslag och låter rinna av.
  2. Hacka lök fint och fräs i olja i en stekpanna tills den är gyllene. 
  3. Lägg lökhacket i en bunke och tillsätt refried beans, quinoa, oregano och smulad fetaost. Blanda till en mosig färs och tillsätt 1 msk maizena åt gången tills smeten är så pass fast att du kan rulla bollar av den. Smaka av och salta eventuellt lite mer. Rulla bollar av smeten - här rullade jag dem till ca 4 cm avlånga bollar. 
  4. Välj att antingen fritera: Värm upp ca 5 cm olja i en tjockbottnad kastrull eller gryta och lägg tidningpapper med ett galler över i närheten. Testa fritera en mindre testboll, om det brusar och bubblar är oljan tillräckligt varm, då kan du försiktigt lägga ned tre, fyra bollar att fritera åt gången. När de är krispiga tar du upp dem försiktigt med en hålslev och låter dem rinna av på gallret. Strö över lite salt. Upprepa tills allt är friterat. Eller baka i ugn: Häll ut polenta, ströbröd eller panko i en djup tallrik. Täck varje refried beanboll i fraset och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt. Skjutsa in i mitten av en 250-gradig ugn i ca 15 minuter eller tills de blivit gyllene.
Servering: Ät!

1 kommentar:

  1. Ser inte snygga ut men säkert gott ut :) Glutenfritt mår alla bra av att äta och vitt socker ska definitivt bort, såg sockerfilmen på SvT Play och den var skrämmande.. Själv slutade jag med gluten för 3 år sedan efter att ha läst in mig på att maten var svaret för just mina 2 långvariga sjukdomar. Kan tipsa om dessa böcker som hjälpte mig väldigt bra och som kanske kan vara av nytta för andra också. www.bokmagasinet.se

    SvaraRadera