Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-02-26

Två rätter i en! Rätt 2: Vegofierad kycklinggratäng med broccoli, vitlök, örter och blomkålsbechamel (veg, glutenfri, lchf)


Avdelning slackerhusmodern. Här är en naturlig fortsättning på blomkålssoppan jag gjorde häromdagen. Eftersom jag inte vill äta soppa tre gånger på raken brukar jag använda det som blir över som en bechamelsås i gratäng eller lasagne. Enkelt och godare än en vanlig bechamel (förlåt alla fransmän). Jag vet att det inte tekniskt är en bechamel men nu kallar vi det så för att man ska förstå att man kan använda en kräm eller en tjock redd soppa istället för den gamla vanliga bechamelsåsen. 

Istället för kyckling: Likt en gammaldags kycklinggratäng fyllde jag denna med skivade quornfiléer. Du kan även använda skivad tempeh, Oumph eller slantade vegokorvar. Stora vita bönor går också utmärkt. Fin retro vardagsmat med andra ord och smartare än att använda kyckling, inte bara pga klimatet utan även för att du inte vill få torr kyckling i gratängen vilket är lätt hänt - vegkött blir inte torrt, bara mer smakrikt. Och motsatt problem; du behöver ju aldrig riskera att vegkött inte ska vara genomstekt när du tar ut maten ur ugnen. En sann lifehack. Mamma skulle dock stoppat ned ekologisk 50/50 korngrynskorv för hon är en Kiruna-korvgirl som kör ekofegvego <3.

Vegan: Skippa osten men ringla över tryffelolja om du ändå vill åt tryffelsmaken. Vill du ha vanlig ostsmak rekommenderar jag att röra ned 2 dl näringsjäst i blomkålssåsen. Vill du hellre åt den smälta gooiga osteffekten kan du använda tex Astrid & Apornas Jeezly pizzaost istället för tryffelost i receptet. Och kom ihåg att Quorn ej är vegan, så använd något annat favoritprotein.

Tryffelost: Det finns tryffelpecorino i osthandlar eller välsorterade matbutiker. Jag hade en vanlig tryffelgouda från Möllans Ost i denna men det går lika bra att använda någon annan ost och smaksätta med tryffelolja. Har du riktig tryffel hemma är du rik och läser således ej denna budgetblogg. Och hatar du tryffelsmak överhuvudtaget? Använd en vanlig lagrad favoritost såsom präst, grevé eller Västerbotten istället för tryffelost och tryffelolja.

Broccoligratäng med blomkålsbechamel
Ingredienser 1 form ca 2 portioner:
  • 1 portion blomkålssoppa, från rätt 1
  • 1 broccoli
  • Vegokött, tex 4 skivade quornfiléer, tempeh, Oumphkött eller vegokorvar alt. 4 dl vita bönor ca 2 tetrapack
  • 2 vitlöksklyftor
  • Ca 2 dl riven tryffelost (eller vanlig ost, se notis ovan)
  • 1 gul lök eller 3 schalottenlökar
  • Olivolja
  • Salt, vitpeppar, nymald svartpeppar
Tillbehör
  • Färsk körvel, persilja, libbsticka eller krasse
  • Grönsallad med balsamico och flingsalt
  • Pickles som saltgurka, picklad rödlök osv
  • Äter du gröna linser, fräst brysselkål, vaxbönor eller surdegsbröd till räcker rätten till 4 portioner
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 250 grader.
  2. Skölj broccolin och dela i grova bitar. Skala och skiva löken grovt. Riv vitlök och ost i matberedare eller på rivjärn.
  3. Lägg broccoli och lök i en ugnsform. Salta och vitpeppra. Häll blomkålssoppan i ett lager ovanpå broccolin. Strö över ett lager riven ost/vitlök. Toppa med ett lager vegokött. Salta och vitpeppra. Häll sen på ett lager blomkålssoppa och avsluta med ett lager ost/vitlök samt nymald svartpeppar.
  4. Kör in i nedre delen av ugnen i ca 40 minuter eller tills det doftar svingott och ytan är gyllene krispig.
Servering: Skeda upp i djupa tallrikar, strö över färska kryddor och ät med tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar