Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-03-18

Brysselkålsplättar med citron, tahin, dill och rostade saffransmandlar (veg, glutenfri, lchf)

Du kan krossa de rostade mandlarna i mortel som jag gjorde, eller bara lägga dem i en påse och banka på dem med en stekpanna eller kastrull. Kul för hela familjen! Gillar du inte tahin (meh), så klicka ut grekisk yoghurt eller Oatly iMat Fraiche istället.

Jag har varit i Usa i tre veckor (super awesome mattips och reseguide kommer snart!) så att komma hem och laga mat i sitt eget kök var skitkul! Jag har bland annat ätit otroligt god brysselkål under resans gång så det kommer bli en hel del brysselkål i recepten framöver, vilket är kul eftersom brysselkål var en av få grönsaker som var på min shitlist. Men nu har den förflyttats till topp10. Starkt jobbat! Kanske mest starkt jobbat av de bra amerikanska natural foods kockar som tillagade den så väl att jag blev omvänd. God bless.

Vegan: Gör rårakor istället för plättar. Lägg till två nävar riven och urkramad potatis istället för ägg, blanda ihop som i receptet och stek tills gyllene på varje sida. 

Saffran: Kan uteslutas om du inte har det hemma - jag använde det för jag ville prova mexikansk saffran som jag hittade på en matbutik i Mission San Fransisco.

Dill: Ett utmärkt sätt att använda dill eller andra favoritörter på - här hackas nämligen själva stjälken ned i plättsmeten medans dillvipporna används till topping. Här på bilden ovan syns dock inga dillvippor för jag hade bara själva dillstjälkarna hemma så jag slängde på lite körvel istället som växer i köksfönstret. Man tager vad man haver.

Mortel - en darling i köket: Mortel är en skitbra grej att använda till allt från guacamole, nötsmul och bönröror till eget örtsalt och örtoljor. Ställ fram din mortel vid skärbrädan så blir du påmind om att använda den ofta, har du ännu ingen rekommenderar jag varmt Ikeas mortel Ädelsten för 99 kronor (det är den jag använde här ovan, den är tillräckligt stor att mosa guacamole i).

Brysselkålsplättar
Ingredienser ca 6 st 2 portioner:
  • 4 ägg
  • En näve brysselkål
  • 1/2 citron
  • Färsk dill
  • 1/2 tsk bakpulver
  • Salt
  • Kallpressad rapsolja eller god olivolja
Mandelsmul
  • 1 dl mandlar
  • En knivsudd saffran (kan uteslutas och ersättas med gurkmeja för färg och hälsoegenskaper)
  • Flingsalt eller vanligt salt
Tillbehör
  • Några matskedar tahin, grekisk yoghurt eller Oatly iMat Fraiche, färsk körvel eller lite dillkvistar, citronzest, torkad chili eller chiliflakes
Gör så här:
  1. Plättsmet: Skär av botten på brysselkålen. Strimla eller mixa snabbt i matberedare. Häll över i en bunke och tillsätt 3 hackade dillstjälkar, ägg, bakpulver, 2 tsk citronsaft, 1 tsk salt och 1 msk kallpressad rapsolja eller olivolja. Vispa ihop med en gaffel.
  2. Mandelsmul: Krossa mandlarna grovt i en mortel eller genom att lägga dem i en påse och dunka på dem med baksidan av en stekpanna eller kastrull. Hetta upp en torr stekpanna och rosta mandelsmulet tills det fått fin färg, tillsätt då en skvätt olja och saffran och rör om så allt blir gult och doftar gott. Häll över i en skål och smaka av med salt.
  3. Tillagning: Behåll pannan på plattan och klicka ut ca 1/2 dl - 1 dl (beroende på hur stora du vill ha dina plättar) av smeten i pannan. Dra ned värmen till medelhög och vänd plättarna när de blivit fasta och fått "prickar" på ovansidan. Grädda varje sida gyllene någon minut.
Servering: Lägg upp plättarna på tallrikar och ringla över tahin och/eller grekisk yoghurt. Riv över lite citronskal och strössla över torkad chili, mandelsmul och färska örter. Hugg in!