Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-04-12

Stekta blomkålsskivor (veg, vegan, glutenfri, lchf, paleo)

Supergott att äta direkt från stekpannan, eller tillsammans med diverse andra förfixade smårätter som tillsammans skapar en kvick lunch eller middag. Lägger du kalaset på grillat surdegsbröd med en god kräm eller pesto får du plötsligt en supergod macka.

En sak som jag verkligen älskar att både laga och äta är vad man brukar kalla sidorätter. Och ända sen Mattias Kroon tipsade (säkert tio år sen) om att steka tjocka skivor blomkål med diverse godheter har det varit en favorit på blomkålsrepertoaren. Hemma står jag ofta och äter en hel tallrik med ugnsbakad örtig kål eller smältande mjuk karamelliserad lök utan att reflektera över att det inte är en så kallad komplett rätt (för att inte tala om när jag käkar en skål med ostbågar som jag dippar i Sriracha). Men toppar man det med lite rostade frön, ägg, riven pecorino eller Bjäst så har man helt plötsligt en finfin liten måltid som inte kräver så mycket av en, men i gengäld ger väldigt mycket smak tillbaka. Perfekt att göra mycket av och förvara i plastbyttor i kylen. Hur enkelt som helst att sen ta fram och bygga ihop andra måltider med. Här ovan åt jag exempelvis blomkålen tillsammans med quinoa, stora vita bönor blandade med grön olivkräm (finns att köpa färdig om du inte vill göra egen), riven ost, solrosfrön och timjan. Att koka quinoan tog ung lika lång tid som att steka blomkålen så allt som allt blir det en 10minutersmiddag. Under tiden blandar man bönor med 1 msk olivkräm (alt pesto, tomatsås eller bbqsås, vad du nu har för sås hemma) och så är maten klar. Sweet.

Vegan: Använd mjölfritt smör, tex margarin och mjölkfri ost, tex Violife Prosociano eller Astrid&Aporna Jeezly RIV-iera.

Stekta blomkålsskivor
Ingredienser 2 portioner:

  • 1 mindre blomkålshuvud
  • Vitt (matlagnings)vin eller vitvinsvinäger eller äpplecidervinäger
  • Olivolja eller kallpressad rapsolja
  • Smör, tex mjölkfritt
  • Salt, nymald peppar
  • Smaksättning: 3 vitlöksklyftor, valfria örter och kryddor (jag gillar dragon, körvel, timjan och muskot)
Förslag på tillbehör

  • Flingsalt, riven pecorino eller mjölkfri ost, krutonger, panko, rostade pumpafrön eller krossade valnötter eller hasselnötter, löskokt, stekt eller pocherat ägg, valfria köttbullar eller korv, quinoa, bovete, surdegsbröd osv. 
Gör så här:
  1. Skiva en fin blomkål i tjocka skivor. 
  2. Stek i het panna med olivolja och en klick gott smör. Salta, peppra och tillsätt krossade vitlöksklyftor och örter. 
  3. Splasha över några matskedar vin eller vinäger (ca 1 msk vinäger och 3 msk vatten) och sätt på ett lock en minut så det ångar sig lite al dente mjukt. Ta av locket och ös blomkålen med vitlössmöret. Klart.
Servering: Lägg upp på fat och ät som det är eller med valfria tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar