Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-12-30

Världens enklaste bjudmat - smördegspizzan

Det här är inte riktigt ett recept, snarare ett förslag till topping på världens kanske bästa slackermatuppfinning: Smördegen. Ha några paket i frysen så kan du förbereda plockmat på ett kick. En annan fyndig grej med smördeg är att många smördegar är gjorda på det ack så utskällda (men skärp er det finns annat att bry sig om nuförtiden) mjölkfria margarinet istället för äkta smör vilket gör det vegan. Välj vad du vill eller gör en egen smördeg efter konstens alla regler. Funkar till allt från midsommar, nyår och påsk! Bon appétit!
Glutenfritt: Välj glutenfri smördeg eller använd glutenfri pizzabottenbas, antingen efter Maria Blohms och Jessica Frejs utmärkta recept eller färdig köpebotten från mataffären.
Ko-ost: Äter du inte komjölk pga magproblem, testa lagrad get- eller fårost istället! Funkar prima för mig som inte kan äta komjölksprodukter, Pecorino är en fårklassiker som funkar till det mesta och som finns i stort sett alla matbutiker. Är du vegan kan du strö över näringsjästflingor mortlade med lite olivolja och solrosfrön istället för ko-osten i Langospizzan.
Smördegspizzor i tre versioner
Ingredienser:
Smördegsark av valfri storlek och antal beroende på hur mycket du vill göra, på bilden ovan använde jag ett stort ark som jag skar i tre delar
Du behöver även: Bakplåtspapper
Pizza 1 Potatispizza med tryffel och rosmarin (vegan om du använder mjölkfri smördeg)
Potatis eller jordärtskockor, okokta
Färsk rosmarin
Tryffelolja
Nymald svartpeppar

Lantchips eller egenfriterade chips
Pizza 2 Ädelostpizza
En bit ädelost/grönmögelost
Frukt, här använde jag svenska plommon för det var sensommar men du kan säsongsanpassa genom att byta ut plommon mot äpple eller rödbetor
Flytande honung eller dadelsirap
Pizza 3 Langospizza (vegetarisk, laktosfri)
En bit lagrad ost, tex Svecia, Västerbotten, Grevé
Purjolök eller rödlök
iMat Oatly Havrefraiche 
Tångcaviar eller vanlig MSC-märkt romcaviar om du äter fisk
Färsk dill
Nymald svartpeppar
Citronskivor till servering
Gör så här:
  1. Pizza 1 Tryffelpotatispizza: Lägg den tinade smördegen på bakplåtspappersklädd plåt och pricka den lätt med gaffel så den inte reser sig för mycket i ugnen. Hyvla potatisen tunt med mandolin eller osthyvel. Lägg i ett lager på smördegen. Strö över hackad rosmarin, ringla över tryffelolja och dra några varv med pepparkvarnen. Skjutsa in i ugnen i ca 20 min på 200 grader eller så länge det står på smördegsförpackningen. Droppa över lite mer tryffelolja vid servering och toppa med lite mer rosmarinblad och grovt smulade chips.
  2. Pizza 2 Ädelostpizza: Lägg den tinade smördegen på bakplåtspappersklädd plåt och pricka den lätt med gaffel så den inte reser sig för mycket i ugnen. Skär frukt tunt och lägg på smördegen. Smula över ädelost och ringla över lite honung. Skjutsa in i ugnen i ca 20 min på 200 grader eller så länge det står på smördegsförpackningen.
  3. Pizza 3 Langospizza: Lägg den tinade smördegen på bakplåtspappersklädd plåt och pricka den lätt med gaffel så den inte reser sig för mycket i ugnen. Riv den lagrade osten över smördegen och skjutsa in i ugnen i ca 20 min på 200 grader eller så länge det står på smördegsförpackningen. Ta ut och låt svalna något. Strö över skivad purjo eller hackad rödlök, klicka ut fraiche, caviar och mal över lite svartpeppar. Toppa med färsk dill och servera med citronskivor.

2016-12-16

VeganJansson (glutenfri, mjölkfri, laktosfri)

Game changer alert! Jag har flera jular i rad gjort olika sorters veganJanssons. Några med alger, några med kapris och andra med marinerade sojastrimlor. Men jag fattar inte varför jag inte fattat innan att det är ju inte själva fisken som är fundamentet i en Jansson, det är ju själva ansjovisSMAKEN och vad är då ansjovis om inte kryddad skarpsill och vad gör man då? Jo man tar således själva ansjoviskryddningen och huttar i gratängen så slipper man både fisk och bisarra sidospår som alger och kapris (smakar ju inte ansjovis överhuvudtaget). 
Här har jag bytt ut potatis mot rotselleri och svartkål för vid det här laget vet vi väl ändå hur potatis smakar så det är dags för lite andra rotfrukter att ta plats på julbordet tycker jag.

VeganJansson Ingredienser 1 formjävel:
  • 1 rotselleri
  • Ett knippe svartkål (det går lika bra med grönkål) 
  • 2 gula lökar 
  • Ca 1 liter havregrädde eller annan växtbaserad grädde 
  • Mjölkfritt smör 
  • Salt, vitpeppar 
  • Ansjoviskryddor 1 tsk av vardera: Muskot, kryddpeppar, nejlika, kanel, ingefära (vid hela kryddor - mortla dem, eller mixa dem i kaffekvarnen innan användning)
Gör så här:

1. Skala och skiva en rotselleri tunt och skär till halvmånar. Skala och skiva lök. Dra bort mittnerven i svartkålen och skär till mindre bitar.
2. Fräs löken i en stor kastrull i rapsolja och en klick mjölkfritt smör tills glansigt.
3. Tillsätt kryddmix (inte rubbet - börja med ca 1/2 msk så smakar du av och tillsätter mer allteftersom), rotselleri och svartkål. Häll på havregrädde och en till stor klick smör.
4. Låt puttra ihop på medelhög värme, rör om då och då, smaka av grädden och ha i mer kryddor om det smakar för lite.
5. Häll över kalaset i en smörad ugnsform när grädden är härligt infuserad med kryddorna. Skjutsa in i mitten av ugnen ca 40 minuter på 200 grader eller tills rotsellerin är genommjuk när du prickar den med en kniv och allting ser oemotståndligt gott ut.
Servering: Ät och få paltkoma.