Translate

Om mig

Mitt foto
Kock, journalist, skytt, malmöbo, exnorrlänning och odlingsnörd fast allt jag odlar dör innan jag hinner äta upp det. Jag älskar allt från surströmming till taco och mina idoler är Julia Child och Svenske Kocken i Mupparna. Recepten kan göras vego samt gluten- och laktosfria om de inte redan är det från början. Jag skriver även gröna recept för Taffel.se samt mattidningen VEGO. Kontakta mig på svenssonsmat@gmail.com eller via facebook.

2016-12-16

VeganJansson (glutenfri, mjölkfri, laktosfri)

Game changer alert! Jag har flera jular i rad gjort olika sorters veganJanssons. Några med alger, några med kapris och andra med marinerade sojastrimlor. Men jag fattar inte varför jag inte fattat innan att det är ju inte själva fisken som är fundamentet i en Jansson, det är ju själva ansjovisSMAKEN och vad är då ansjovis om inte kryddad skarpsill och vad gör man då? Jo man tar således själva ansjoviskryddningen och huttar i gratängen så slipper man både fisk och bisarra sidospår som alger och kapris (smakar ju inte ansjovis överhuvudtaget). 
Här har jag bytt ut potatis mot rotselleri och svartkål för vid det här laget vet vi väl ändå hur potatis smakar så det är dags för lite andra rotfrukter att ta plats på julbordet tycker jag.

VeganJansson Ingredienser 1 formjävel:
  • 1 rotselleri
  • Ett knippe svartkål (det går lika bra med grönkål) 
  • 2 gula lökar 
  • Ca 1 liter havregrädde eller annan växtbaserad grädde 
  • Mjölkfritt smör 
  • Salt, vitpeppar 
  • Ansjoviskryddor 1 tsk av vardera: Muskot, kryddpeppar, nejlika, kanel, ingefära (vid hela kryddor - mortla dem, eller mixa dem i kaffekvarnen innan användning)
Gör så här:

1. Skala och skiva en rotselleri tunt och skär till halvmånar. Skala och skiva lök. Dra bort mittnerven i svartkålen och skär till mindre bitar.
2. Fräs löken i en stor kastrull i rapsolja och en klick mjölkfritt smör tills glansigt.
3. Tillsätt kryddmix (inte rubbet - börja med ca 1/2 msk så smakar du av och tillsätter mer allteftersom), rotselleri och svartkål. Häll på havregrädde och en till stor klick smör.
4. Låt puttra ihop på medelhög värme, rör om då och då, smaka av grädden och ha i mer kryddor om det smakar för lite.
5. Häll över kalaset i en smörad ugnsform när grädden är härligt infuserad med kryddorna. Skjutsa in i mitten av ugnen ca 40 minuter på 200 grader eller tills rotsellerin är genommjuk när du prickar den med en kniv och allting ser oemotståndligt gott ut.
Servering: Ät och få paltkoma.

1 kommentar:

  1. The adding the celery to such dishes gives it an unusual taste and smell. The combination of such ingredients is quite interesting as a result.

    SvaraRadera